Tussen 2015 en 2019 verlieten meer dan vijfduizend medewerkers de veertien jeugdbeschermingsorganisaties
Door een ongekende uittocht van medewerkers zit de jeugdbescherming volledig klem. Dat schrijft journalistiek platform Follow the Money in een uitgebreide reportage.
Tussen 2015 en 2019 verlieten meer dan vijfduizend medewerkers de veertien jeugdbeschermingsorganisaties, schrijft Follow the Money. In 2019 vertrok bijna een vijfde van het personeel in jeugdbescherming en zat 6,9 procent ziek thuis. Daardoor krijgen kinderen en gezinnen te maken met wachttijden en wisselende hulpverleners.
De hoge werkdruk is een belangrijke reden voor de uitstroom van personeel. Door de uitstroom neemt vervolgens de werkdruk voor de overblijvende jeugdbeschermers weer toe.
Caseload
Gemiddeld heeft een fulltime jeugdbeschermer nu tien tot veertien gezinnen onder zijn hoede, schrijft Follow the Money. Het platform citeert Arina Kruithof, bestuurslid van Jeugdzorg Nederland. Zij vindt de caseload niet verantwoord. 'Een ideale caseload bestaat uit hooguit zes tot acht gezinnen, dus tien tot vijftien kinderen.'
Concrete maatregelen
De opgaven in de jeugdbescherming zijn groot en complex; de werkdruk is daar onderdeel van, weet Karlijn Stals van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Er zijn gelukkig concrete maatregelen die de werkdruk kunnen verlagen. Ik weet dat bij een bepaalde gecertificeerde instelling nieuwe jeugdbeschermers hun eerste maand geen caseload hebben en dat ze elke week mentorgesprekken hebben met een ervaren collega. Zulke maatregelen kun je snel invoeren en zorgen voor behoud van medewerkers. Bij een andere instelling nemen ze beslissingen gezamenlijk als team en reflecteren ze regelmatig op hun werk. Dat werkt preventief: je herkent signalen van een te hoge werkdruk sneller bij een collega dan bij jezelf.'
Arbeidstafel Jeugd
Als tip voor werkgevers en werknemers in de jeugdzorg wijst Stals op de Arbeidstafel Jeugd van het Platform Arbeidsmarkt Jeugdzorg. 'Dat programma biedt steun bij het verminderen van de werkdruk.'