Het suikergehalte in producten moet verminderd worden. Consumenten moeten een gezondere keuze kunnen maken

Het Diabetes Fonds is maandag 9 oktober gestart met de campagne ‘Halve maatregelen’. Met deze campagne wil het Diabetes Fonds de industrie en supermarkten wijzen op hun verantwoordelijkheden. Met als doel het suikergehalte in producten te verminderen en de gezonde keuze voor de consument makkelijker te maken.

Ondanks beloftes van de industrie is de hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder geworden, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM en de NVWA. Voor Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, is de maat vol: “50% van de mensen in ons land heeft overgewicht, met een verhoogde kans op diabetes type 2 en alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week.”

‘Halve maatregelen’
Consumenten willen wel gezonder eten, maar weten niet hoe. Misleidende verpakkingen en verwarrende etiketten maken de gezonde keuze complex en niet vanzelfsprekend. “De consument staat er alleen voor en komt niet verder dan halve maatregelen, zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanlengen met water”, aldus Dessing, die vindt dat de industrie en supermarkten met hele oplossingen moeten komen.

3-puntenplan en petitie
Dessing: “Wij roepen alle fabrikanten en supermarkten van Nederland op zich te committeren aan ons 3-puntenplan:

1. 30% minder suiker in producten;
2. een groter aanbod van gezonde producten en;
3. meer schapruimte voor suikerarm én suikervrij”.

Maar liefst 85% van de consumenten verwacht dat bedrijven de ambities uit het plan overnemen. Het Diabetes Fonds wil met de campagne een helpende hand bieden en is daarom een online petitie gestart. De petitie dient als signaal tegen het huidige ongezonde en suikerrijke aanbod en moet de industrie dwingen om versneld actie te ondernemen.

Suiker en diabetes type 2
Een ander doel van de campagne is om de consument bewuster te maken van de zoete verleidingen in het schap en de gevolgen van een te hoge suikerinname. Eén op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Hiervan is suiker een flinke veroorzaker. Zo verhoogt het elke dag drinken van een blikje frisdrank het risico op diabetes type 2 met 20%.

De campagne ‘Halve maatregelen’ is op maandag 9 oktober gestart met een groot artikel in dagblad Metro en eindigt op zondag 3 december.

Laat jij je verleiden door suiker?
Een gezonde keuze is nog steeds niet vanzelfsprekend. Teken de petitie en dwing de industrie tot actie!

Teken voor minder suiker