De brancheorganisatie waarschuwt dat de keuzesite geen tovermiddel is om de wachttijden aan te pakken
MIND Landelijk Platform Psychische Aandoening heeft Kiezen in de ggz gelanceerd. Op deze keuzesite staat informatie over zorgaanbieders en de wachttijden in de ggz. GGZ Nederland vindt de keuzewebsite een goed initiatief. Het heeft meerwaarde dat cliënten alle informatie nu op een plek kunnen vinden. En verwijzers krijgen een beter overzicht van zorgaanbieders in de buurt met kortere wachttijden.
De brancheorganisatie waarschuwt dat de keuzesite geen tovermiddel is om de wachttijden aan te pakken. De vraag naar geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg is nu eenmaal groter dan het aanbod. Van de 17 miljoen Nederlanders krijgt 43% ooit te maken met een psychische aandoening. Jaarlijks krijgt ruim een miljoen mensen behandeling in de ggz. Wachttijden is een hardnekkig probleem waar patiënten onder lijden. Onze bevlogen professionals zetten zich in om de best mogelijke zorg te bieden aan de toenemende stroom patiënten.
Voor het duurzaam terugdringen van de wachttijden zijn het wegwerken van de personeelstekorten en het tegengaan van de regeldruk (33% van alle zorgtijd gaat naar administratie) onontbeerlijk. Niet alleen de geestelijke gezondheidszorg kampt met wachttijden en arbeidsmarktkrapte; in de gehele zorg speelt dit probleem. We werken keihard aan het terugdringen van de wachttijden door samenwerking in de regio, innovatie (online behandeling) en het verbeteren van de afstemming tussen intake, diagnostiek en behandeling. De komende maanden zetten we extra in op het opschonen van wachtlijsten en het delen van goede voorbeelden, waardoor we van elkaar kunnen leren.
Wachttijden gelden niet voor de spoedeisende zorg. Die zorg is altijd beschikbaar. Mensen in ernstige psychische nood hoeven dus niet wekenlang te wachten op hulp.