Het gaat om onderzoek na meldingen die vanaf 1 november 2021 zijn gedaan

Ook in coronatijd moeten zorgaanbieders ernstige zaken onmiddellijk melden. Bijvoorbeeld calamiteiten in de zorg die leiden tot ernstige gezondheidsschade of zelfs overlijden. Of geweld in de zorgrelatie tussen zorgverleners en patiënten/cliënten. Of het ontslag van een zorgverlener vanwege disfunctioneren. Maar voor het onderzoek ná zulke meldingen geeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een ruimere termijn. 

De resultaten van onderzoeken na meldingen hoeft de IGJ pas uiterlijk op 1 mei 2022 te krijgen.

Het gaat om onderzoek na meldingen die vanaf 1 november 2021 zijn gedaan. Zorgaanbieders hoeven het uitstel niet aan te vragen, het geldt automatisch. Over onderzoek na meldingen van vóór 1 november kunnen zorgaanbieders contact opnemen met de IGJ. Of rechtstreeks met de betrokken inspecteur als die al bij de zorgaanbieder bekend is.

Op deze manier geeft de inspectie zorgaanbieders meer ruimte. Zij hebben het in coronatijd al zwaar genoeg.

Niet altijd uitstel
Alleen als het nodig is vraagt de inspectie zorgaanbieders toch wel om resultaten van een onderzoek na een melding op een kortere termijn op te sturen. Dan neemt de inspectie daarover contact op met de betrokken zorgaanbieder.

Bovendien geldt het uitstel niet voor:
  • fabrikanten van farmaceutische producten en van medische hulpmiddelen;  
  • aanbieders van jeugdhulp (maar in overleg is wel maatwerk mogelijk);   
  • zorgaanbieders waar de inspectie documenten opvraagt voor toezicht, lopende maatregelen en handhaving.

Ook in 2020 gaf de inspectie meer ruimte aan zorginstellingen in de termijnen om informatie op te sturen. Daarna leek dat niet meer nodig. Maar nu is de druk op de zorg en de jeugdhulp weer enorm opgelopen. Daarom geeft de inspectie nu weer meer tijd om informatie aan te leveren als dat verantwoord is.