Hoe komen zorgmedewerkers en zorgzelfstandigen in de toekomst bij de patiënt?
Nederland kampt momenteel met een nijpende verkeerssituatie. De komende jaren wordt verwacht dat die situatie verder verslechtert. Zo nam het aantal auto’s in 2019 toe met 446.000 en werden er in 2020, ten tijde van de pandemie, 355.000 nieuwe auto’s gekocht volgens de BOVAG. Het aantal tweedehands gekochte auto’s is hierin nog niet eens meegerekend. Daarnaast drijft het personeelstekort in het openbaar vervoer (OV) nog meer mensen de auto in. Ook de boerenprotesten van de afgelopen tijd zorgen voor onzekerheid op autowegen. De verwachting van ANWB is dat er straks sprake is van een permanent verkeersinfarct: een situatie waarin het verkeer dusdanig is gehinderd dat automobilisten nauwelijks vooruit kunnen komen. Dit terwijl zorgmedewerkers vaak op locatie moeten werken. Hoe komen de zorgmedewerkers en zorgzelfstandigen in de toekomst bij de patiënt?
Thuiswerken
Een belangrijke ontwikkeling tijdens de coronacrisis was thuiswerken. Met name kantoormedewerkers hebben aan den lijve ondervonden hoe thuiswerken niet alleen eenvoudig mogelijk is, maar ook hoe dit bijdraagt aan het terugdringen van reisbewegingen en daarmee drukte in het OV en op de weg. Maar voor de zorg ligt dit een stuk lastiger. Bij de boerenprotesten van de afgelopen tijd riep de politie op om vooral thuis te werken om verkeersinfarcten te voorkomen. Die keuze hebben zorgmedewerkers en patiënten niet. Zij moeten dus anticiperen op de steeds drukker wordende wegen en het minder aantal treinen dat rijdt.
Oplossingen om te kunnen reizen in de zorg
Inmiddels zijn er verschillende initiatieven om de verkeersdrukte tegen te gaan en daarmee tevens bij te dragen aan een groenere toekomst. Zo maakt deelmobiliteit in steden een belangrijke opmars met een toenemend aantal deelfietsen, -scooters en -auto’s. “We bewegen van eigen bezit naar delen met elkaar”, zegt Patrick van Weert van ANWB Zakelijk. Deelmobiliteit helpt bij het terugdringen van auto’s in eigen bezit. Daarnaast zijn veel deelvoertuigen elektrisch, hetgeen ons helpt een groenere maatschappij te creëren. Deelmobiliteit helpt bovendien ook om reizigers een alternatief voor het OV aan te bieden, zodat ze zorgmedewerker meerdere opties heeft om op locatie te komen. Ook oplopende parkeerproblemen in steden zijn redenen om andere opties van vervoer te overwegen.”
Verschillende reismogelijkheden
Al die verschillende reismogelijkheden: eigen vervoer, deelmobiliteit, taxi’s en OV zijn goed om zorgmedewerkers alternatieve reismethoden aan te bieden ter voorkoming van een verkeersinfarct. De flexibiliteit om op het laatste moment te bepalen hoe te reizen op basis van de actuele verkeerssituatie en de aankomstbestemming is een groot goed. Toch creëert dit op zakelijk terrein ook uitdagingen, bijvoorbeeld administratief.
“Is er file op de weg? Pak dan het OV. Geen file, maar geen eigen auto tot de beschikking? Pak een elektrische deelauto,” aldus Patrick van Weert van ANWB Zakelijk. “Met bijvoorbeeld mobiliteitskaarten worden al je reizen op één kaart geregistreerd. Zo voorkomen we met zijn allen een permanent verkeersinfarct en bouwen we samen aan een beter verkeerssysteem. Wanneer je flexibel kan reizen naar een patiënt in plaats van last minute gehaast een treinkaartje kopen, in een lange file staan of je snel registeren bij een deelaanbieder, geeft de zorgmedewerker en de patiënt rust.”