Voor zorgprofessionals is het niet altijd eenvoudig om een goede werk-privébalans te vinden
Zorgorganisaties hebben grote moeite om alle vacatures vervuld te krijgen en door vertrek, verzuim en vergrijzing is het steeds lastiger om alle gaten in het rooster te vullen. Zorgwekkend voor de zorgprofessional, want die krijgt te maken met een toenemende werkdruk en dat kan weer zorgen voor verminderde motivatie. In het rapport van de Sociaal Economische Raad (SER) zijn gelukkig een aantal oplossingen te vinden om het personeelstekort in de zorg aan te pakken. Eén daarvan is het verhogen van de contractomvang van medewerkers. In de zorgsectorwordt namelijk veelvuldig gebruikgemaakt van parttimecontracten. In 2021 was de gemiddelde contractgrootte van een zorgmedewerker slechts 24,5 uur per week.
Maar het kan best een uitdaging zijn om medewerkers zover te krijgen dat ze meer uren willen werken. Er zijn namelijk verschillende factoren die invloed hebben op deze keuze. Het is dus belangrijk dat managers in de zorg het gesprek aangaan met de medewerkers om te zien of ze voor contractuitbreiding open zouden staan. In deze blog ga ik dieper in op twee onderwerpen die je tijdens zo’n gesprek kunt meenemen.
Aanpassingen in werk-privébalans verkennen
Voor zorgprofessionals is het niet altijd eenvoudig om een goede werk-privébalans te vinden. Ze hebben immers te maken met onregelmatige werktijden en een hoge werkdruk. Een goede werk-privébalans is dan ook een vaak genoemde reden om
niet meer uren te werken. En dat is zonde, want er zijn verschillende zaken die kunnen helpen om deze balans te verbeteren. Door als manager het gesprek aan te gaan met je medewerkers, kun je verkennen hoe werk en privé beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om andere diensten te werken, zodat ouders hun kinderen naar school kunnen brengen of dat zorgprofessionals ook nog tijd hebben om lekker te kunnen sporten? Als je dit
inzichtelijk hebt, is het belangrijk om met het maken van het rooster rekening te houden met deze wensen. Hierdoor kunnen managers een werkomgeving creëren waarin het aantrekkelijker wordt om meer uren te gaan werken.
Financieel inzicht creëren
Bespreek daarnaast ook wat een contractuitbreiding met de financiële situatie van de medewerker doet. Een gesprek over deze financiële aspecten kan cruciaal zijn om medewerkers te motiveren de stap naar meer uren te zetten. Daarvoor is inzicht in het mogelijk nieuwe nettosalaris essentieel. Hiervoor kan de salarisadministratie een proefberekening maken, maar het kan even duren voordat ze daar tijd voor hebben. Een andere goede optie is om een salarissimulator te gebruiken, waarmee medewerkers eenvoudig zelf berekenen wat ze gaan verdienen wanneer zij meer gaan werken. Met een salarissimulator die gegevens automatisch verwerkt vanuit het HR-systeem krijgen medewerkers direct een proefstrook te zien die toegepast is op hun situatie en gegevens. Dit biedt niet alleen helderheid, maar ook concrete informatie waarmee medewerkers een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Bovendien is dit een tijdsbesparing voor salarisadministratie in het maken van pro forma berekeningen. Een stap verder is nog een Employee Benefit Statement opmaken voor de medewerker. In dit document wordt niet enkel het salaris meegerekend bij een contractuitbreiding, maar worden alle primaire en secundaire voorwaarden meegewogen. Dit geeft een goed inzicht voor de medewerker.
Een goed gesprek
Contractuitbreiding is bij veel zorgorganisaties niet altijd onderwerp van gesprek, zelfs niet nu veel organisaties medewerkerstekorten ervaren. Er bestaat nog te vaak het beeld dat de ‘ander’, werkgever of medewerker, er niet op zit te wachten. Of dat praktische zaken in de weg zitten, zoals roostering. Een goed gesprek, slim maatwerk en de juiste randvoorwaarden bieden gelukkig perspectief.
Bron: Blog van Myrthe Hanssen, HR Director bij Visma Raet.