Op 6 juli is het formulier op de website van Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gewijzigd waarmee het ontslag wegens disfunctioneren wordt gemeld.

Het oude formulier gaf bij veel meldingen geen compleet overzicht om snel tot een beoordeling van de situatie en de risico’s voor de veiligheid van patiënten komen. Daarom moest de inspectie vaak een brief sturen waarin werd gevraagd om aanvullende informatie binnen twee weken aan te leveren. Met de aanpassing van het meldformulier wil de inspectie het proces van melding en beoordeling verbeteren en versnellen. Het nieuwe meldformulier voorkomt ook onnodige administratieve handelingen voor de melder.

Het vernieuwde meldformulier op de website van IGZ is uitgebreid met een aantal vragen over de periode voor het ontslag. Die gaan over welke acties de bestuurder van een zorginstelling heeft ondernomen om het functioneren van de zorgverlener te bespreken en te verbeteren en een nadere toelichting van de ontslagredenen. De verplichting tot het aanleveren van deze informatie door de melder is sinds 1 januari 2016 wettelijk vastgelegd in de Wkkgz.

De ontslagmelding wordt zoals gebruikelijk via de website van IGZ gedaan, op dezelfde plaats en dezelfde manier.

Van ontslag wegens disfunctioneren is sprake wanneer een zorgverlener ernstig tekort is geschoten in zijn functioneren. En wanneer een zorginstelling om die reden de overeenkomst met hem heeft opgezegd of niet heeft voortgezet. Het gaat dan om een situatie die voor de veiligheid van cliënten of de zorg een ernstige bedreiging kan betekenen zoals bijvoorbeeld aanwijzingen dat de zorgverlener mogelijk strafbare feiten heeft gepleegd, of dat lichamelijke of psychische ziekte of verslaving een rol speelt in het ernstig tekortschieten van de zorgverlener.