Ouderen die voor de invulling van hun zorgvraag gebruikmaken van CZ Zorgkantoor geven deze dienst een rapportcijfer 7,6.
90% van hen raadt anderen aan om bij vragen contact op te nemen met het zorgkantoor. Tegelijk vinden veel ouderen de organisatie van de langdurige zorg onoverzichtelijk. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksinstituut NIVEL onder 262 respondenten in opdracht van CZ Zorgkantoor.
Het zorgkantoor regelt voor alle inwoners in een regio de beschikbaarheid van langdurige zorg door zorginkoop. Daarnaast regelt het zorgkantoor betalingen aan zorginstellingen namens cliënten en treedt geregeld op als intermediair tussen cliënt en zorginstelling. Slechts een minderheid van de cliënten en naasten heeft echter een goed beeld van wat het zorgkantoor doet. Cliënten die het zorgkantoor wel goed kennen hebben over het algemeen ook goede ervaringen. Zij geven CZ Zorgkantoren een 7,6 als rapportcijfer en 90% zou andere cliënten ook aanbevelen contact op te nemen met het zorgkantoor. Deze resultaten zijn gebaseerd op kwalitatief en kwantitatief onderzoek in de periode maart tot en met augustus 2016 onder ouderen die zorg in natura ontvangen en cliënt zijn bij CZ Zorgkantoor.
Weinig overzicht
Uit dit onderzoek blijkt dat cliënten en naasten veel moeite hebben om het overzicht te behouden over alle partijen die een rol hebben in de langdurige zorg. Dat komt mede doordat zij contact hebben met tal van personen en organisaties binnen én buiten de langdurige zorg. Daarnaast zijn veel dingen onvoorspelbaar zoals bijvoorbeeld het verloop van de klachten, of wat uiteindelijk echt belangrijk blijkt te zijn na plaatsing in een instelling.
Echte stappen vooruit vereisen samenwerking
Het zorgkantoor gebruikt de resultaten van dit onderzoek om aandachtspunten te identificeren voor de ondersteuning en dienstverlening aan cliënten. Het zorgkantoor kan overwegen om de zichtbaarheid te vergroten, aangezien cliënten en naasten die het zorgkantoor goed kennen er ook goede ervaringen mee hebben. Dat lost echter niet op dat cliënten moeilijk hun weg vinden in het systeem van de langdurige zorg en het moeilijk vinden om het overzicht te behouden. Op dit punt is dus samenwerking nodig tussen de verschillende partijen om het systeem beter hanteerbaar te maken voor cliënten.
Methode onderzoek
In dit onderzoek is met interviews (n=13) en een vragenlijstmeting (respons=262 respondenten) bekeken welke ervaringen cliënten van het zorgkantoor hebben met het regelen van hun zorg, met de zorg zelf, en met de service en dienstverlening van het zorgkantoor. Het onderzoek is anderhalf jaar na de hervorming van de langdurige zorg uitgevoerd in opdracht van CZ Zorgkantoren en richtte zich op ouderen die zorg in natura ontvingen.