In de publieksversie staat in acht punten beschreven welke kwaliteit zorg de cliënt mag verwachten van de wijkverpleging
De publieksversie van het Kwaliteitskader voor de wijkverpleging voor cliënten en naasten is beschikbaar. Het officiële Kwaliteitskader voor de wijkverpleging is op 18 juni 2018 opgenomen in het register van het Zorginstituut Nederland.
In de publieksversie staat in acht punten beschreven welke kwaliteit zorg de cliënt mag verwachten van de wijkverpleging. Bijvoorbeeld dat de wijkverpleegkundige samen met de cliënt afspraken maakt, er altijd een zorgplan en -dossier beschikbaar is en dat de zorg wordt gegeven door een vast team. Ook staan er tips in voor wat de cliënt kan doen als hij of zij niet de beloofde zorg krijgt.
Kwaliteitskader geeft inzicht
Het Kwaliteitskader voor de wijkverpleging geeft cliënten, naasten, professionals en zorgkantoren inzicht in wat verpleging en verzorging thuis inhoudt en welke kwaliteit verwacht mag worden. Het uitgangspunt is, aansluiten bij wat de cliënt zelf kan en wil.
De betrokken brancheorganisaties ActiZ, Zorgthuisnl, Patiëntenfederatie Nederland, Verpleegkundigen en verzorgenden Nederland (V&VN) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zijn tevreden over de gezamenlijke strategie om het officiële Kwaliteitskader vast te stellen. De bedoeling is dat iedereen eind 2019 volgens het Kwaliteitskader werkt. In 2020 komt er een nieuw systeem waarbij meer ruimte is voor preventie.
Versie voor zorgverleners
Samen met de Beroepsvereniging voor Verpleegkundigen en Verzorgenden (V&VN) maakte Patiëntenfederatie Nederland ook een versie voor zorgverleners.
- Kwaliteitskader voor de wijkverpleging
- Publieksversie Kwaliteitskader voor cliënten
- Versie Kwaliteitskader voor zorgverleners