De gratis app is bedoeld voor patiënten die zijn behandeld voor letsel op de spoedeisende hulp of gipskamer
Sinds enkele weken hoeven patiënten van VieCuri met een eenvoudige botbreuk of verstuiking voor de controle niet meer naar het ziekenhuis te komen. Zij kunnen met behulp van een app thuis werken aan het herstel. VieCuri is het eerste ziekenhuis in Limburg die deze behandelapp aanbiedt.
Voorheen werd voor vrijwel iedere patiënt met een verstuiking of botbreuk een afspraak voor een nacontrole gemaakt. Onderzoek toont aan dat dit lang niet altijd noodzakelijk is. De controles zijn routinematig en dienen vooral als geruststelling. Door te werken met de Virtual Fracture Care-app wordt een onderzoek en bezoek aan het ziekenhuis voorkomen. Nog veel belangrijker is misschien wel dat de patiënt op deze manier heel gerichte ondersteuning krijgt. In de app is veel informatie te vinden, toegespitst op het specifieke letsel van de patiënt. Voor elk letsel is een compleet behandelplan met instructies en oefeningen uitgewerkt. Wanneer een patiënt toch liever naar het ziekenhuis komt, is dat nog steeds mogelijk. Niet iedereen kan immers met een app overweg.
Oefeningen
De gratis app is bedoeld voor patiënten die zijn behandeld voor letsel op de spoedeisende hulp of gipskamer. Dit kunnen eenvoudige botbreuken zijn, maar ook een verstuiking of een gewricht wat uit de kom is geweest. In de app staat informatie over de breuk, over gips, de behandeling, filmpjes en oefeningen.
Fijn voor patiënt en het ziekenhuis
Patiënten kunnen met hulp van de app zelf werken aan hun herstel, waar en wanneer het hen uitkomt. Dat ze niet meer naar het ziekenhuis hoeven te komen, scheelt henzelf en hun naasten tijd, reiskosten en men hoeft geen verlof op te nemen van hun werk. Het helpt tevens om de druk op de zorg te verminderen. VieCuri schat in dat er zo’n 1.200 nacontroles per jaar wegvallen met het gebruik van deze app.
Breuklijn
Mark Hulsbosch is orthopedisch chirurg bij VieCuri: “De app is een fantastische ontwikkeling om de zorg duurzamer te maken en heel fijn voor de patiënt. Als er toch vragen zijn, kunnen ze contact opnemen met onze zogenaamde Breuklijn. Dat is een speciaal telefoonnummer dat patiënten kunnen bellen bij vragen of pijnklachten.”
Patiënttevredenheid neemt toe
De Virtual Fracture Care-app is ontwikkeld door het Amsterdamse OLVG ziekenhuis en onder coördinatie van het Santeon-netwerk uitgerold over inmiddels zo’n 30 ziekenhuizen in Nederland. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de patiënttevredenheid gelijk blijft of zelfs toeneemt. Ook de huisarts krijgt het hierdoor niet drukker. De app is een verdere uitbreiding van het digitale zorgaanbod van VieCuri.
Bron: VieCuri