Misschien heeft u er weleens over gelezen: patiënten die niet meer bij een arts terechtkunnen omdat deze het ‘budgetplafond’ heeft bereikt of een ‘cliëntenstop’ heeft.
Wat is er dan aan de hand?
Wat betekent dat voor u?
Meestal heeft het budgetplafond voor u geen gevolgen.
· Bent u al in behandeling bij een arts als deze het budgetplafond bereikt? U mag dan uw behandeling afmaken.
· Een arts kan met een zorgverzekeraar afspreken dat hij ook nog blijft behandelen als het budget op is. U kunt dan nog gewoon bij hem terecht.
· Bij een restitutiepolis heeft u altijd recht op een vergoeding van uw zorgverzekeraar. U heeft dan niet te maken met een budgetplafond.
Wanneer krijgt u wel te maken met een budgetplafond?
Als uw behandeling nog moet beginnen terwijl het budget van de arts op is. Dan kan het gebeuren dat de arts u niet in behandeling neemt of een wachttijd heeft. U heeft dan nog steeds recht op zorg bij een andere arts! Een cliëntenstop of een wachttijd kan soms ook een andere reden hebben.
Krijgt u te maken met een cliëntenstop of wachttijd?
Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar moet u helpen bij het vinden van de juiste behandeling bij u in de buurt waar u snel terechtkunt. Dit heet zorgbemiddeling (zorgverzekeraars.nl/zorgbemiddeling). U heeft ook recht op zorgbemiddeling als de wachttijd van een arts te lang is.
Vindt u dat uw zorgverzekeraar u hier niet voldoende bij helpt? Dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) via skgz.nl.
Bron: Longfonds