Om zoveel mogelijk binnen de gemaakte afspraken te blijven, heeft men gekozen om in oktober alleen de OK’s in Leiderdorp open te houden
Alrijne wil graag goede zorg leveren die toegankelijk is voor iedereen. Zorgverzekeraars zijn primair verantwoordelijk om voldoende zorg in te kopen voor hun verzekerden. Zorgverzekeraars kopen zorg per jaar in per zorgaanbieder/ziekenhuis. Wij moeten als ziekenhuis zorgen dat we binnen die afspraken blijven, daar sturen we op, net als andere ziekenhuizen.
We hebben de afgelopen maanden gemerkt dat er nog ruimte is binnen de afspraken die we met Zorg en Zekerheid hebben gemaakt, maar dat dat niet geldt voor andere zorgverzekeraars. We zijn daarover met de verzekeraars in gesprek maar dat heeft nog niet tot voldoende resultaat geleid, ondanks het feit dat we voor 2023 al hogere afspraken hebben kunnen maken. Deze blijken nu onvoldoende om de stijgende zorgvraag op te vangen. Om zoveel mogelijk binnen de gemaakte afspraken te blijven, hebben we ervoor moeten kiezen om in oktober alleen de OK’s in Leiderdorp open te houden.
Verzekerden die verzekerd zijn bij een andere zorgverzekeraar dan Zorg en Zekerheid kunnen bij ons terecht voor poliklinische zorg, maar voor operaties in oktober minder, met uitzondering van spoedeisende zorg, oncologische zorg, kindergeneeskunde tot 16 jaar, verloskunde en artrosezorg. Voor andere ingrepen betekent het helaas dat zij langer op hun operatie moeten wachten, mits dat medisch verantwoord is. Dit gebeurt dan ook altijd in overleg met de behandelend specialist. Wij vinden dit heel vervelend voor deze patiënten en raden hen aan om contact op te nemen met hun zorgverzekeraar om om wachtlijstbemiddeling te vragen. De zorgverzekeraar kan nagaan of er een kortere wachttijd is in een ander ziekenhuis.
Bron: Alrijne ziekenhuis