Om hen goed voor te lichten is er een keuzehulp gemaakt

Veel Nederlanders hebben wel eens last van maagklachten, zeker na de feestdagen. Recent onderzoek van het Radboudumc, NIVEL en de NHG laat echter zien dat mensen vaak onnodig lang maagzuurremmers gebruiken. Om hen goed voor te lichten is er een keuzehulp gemaakt. Vanaf 11 januari wijzen 2.350 drogisterijen in Nederland klanten met maagklachten op het bestaan van deze keuzehulp . In de keuzehulp leren mensen met maagklachten wat zij zelf kunnen doen aan hun klachten en welke risico’s het gebruik van maagzuurmedicatie met zich mee kan brengen.

Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) coördineert de actie samen met het landelijke programma ‘Doen of laten?’. Drogisterijen hangen een informatieve poster met een QR-code op die verwijst naar de keuzehulp en ze delen flyers uit. Daarnaast zijn alle 10.000 drogisterijmedewerkers geschoold over de zorg voor mensen met maagklachten gebaseerd op de huisartsenrichtlijn. Met deze actie hopen de drogisterijen hun klanten met maagklachten beter te helpen.

Deze campagne is hard nodig: onderzoek van het Radboudumc, het Nivel en het NHG toonde in maart 2022 aan dat patiënten vaak onnodig lang maagzuurremmers gebruiken. Maagzuurremmers kunnen complicaties veroorzaken en verbergen mogelijk een ongezond leefpatroon. Maagklachten worden immers vaak veroorzaakt door vet eten, roken, alcohol drinken of onvoldoende bewegen. Om patiënten met maagklachten hierover goed voor te lichten hebben Thuisarts.nl en Doen of laten? een keuzehulp gemaakt. Deze geeft patiënten inzicht in hun klachten en geeft adviezen wat ze eraan kunnen doen. Sinds de lancering van de keuzehulp in januari 2022 hebben duizenden patiënten met maagklachten de keuzehulp gedaan.

Thuisarts.nl geeft informatie over gezondheid en ziekte gebaseerd op de richtlijnen van de huisartsen en is onderdeel van het NHG. ‘Doen of laten?’ is een landelijk programma van het Citrienfonds dat zorgverleners en patiënten bewust maakt dat niet alle zorg toegevoegde waarde heeft voor de patiënt en sommige zorg zelfs schadelijk is. Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven is de koepel van 2.350 Nederlandse drogisterijen.

In zelfzorgmiddelen tegen spijsverteringsklachten gaat ongeveer 63,5 miljoen euro per jaar om, waarvan gemiddeld ruim 77% via de drogisterijen. Veel mensen gaan dus naar de drogist met maagklachten.