Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert ook de rol van de zorgkantoren.
Zorgaanbieders in de langdurige zorg (met name verpleeghuis- en gehandicaptenzorg) zijn positief over de samenwerking met en de betrokkenheid van het zorgkantoor. Dat blijkt uit een analyse van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). ZN vroeg zorgaanbieders naar hun ervaringen met de veranderde werkwijze van zorgkantoren, nu deze zich veel meer richten op een dialoog over de kwaliteit van zorg. De meeste aanbieders (65%) geven aan de dialoog positiever, dan wel veel positiever te ervaren. Een zorgaanbieder: “We voeren nu een veel inhoudelijker gesprek over kwaliteit. Het is nu werkelijk een dialoog en geen overhoring dan wel oordeel.“
Zorgaanbieders (70%) vinden ook dat zorgkantoren voldoende tot veel inzicht hebben in de kwaliteit van zorgaanbieders. Meer dan de helft van de 350 zorgaanbieders die meededen aan het onderzoek (57%) vindt dat het zorgkantoor een positieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg. Onder meer door het delen van goede voorbeelden van andere zorgaanbieders, door het betrekken van medewerkers en cliënten bij de gesprekken en omdat het zorgkantoor een frisse blik heeft en verdieping brengt in thema’s.
Aanbieders zien de toegevoegde waarde van het dialooggesprek (87% is positief hierover): onder meer omdat er wordt stilgestaan bij kwaliteit en de verbetering hiervan. Daarnaast is het goed om samen op te trekken, verbinding en vertrouwen te voelen, maar ook de bevestiging te krijgen dat wat ze doen goed is. “Wat interessant is, is dat door aanbieders ook wordt aangegeven dat de dialoogvoering de organisatie scherp houdt vanwege de kritische blik,“ zegt Wout Adema, directeur Zorg bij Zorgverzekeraars Nederland.
Veranderende rol van het zorgkantoor
Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert ook de rol van de zorgkantoren. Zorgkantoren willen verbeteracties bij zorgaanbieders stimuleren en zich verder ontwikkelen tot inkopers van kwalitatief goede langdurige zorg (Wlz). Ze zijn hiervoor gezamenlijk een programma gestart. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) coördineert dit. In dialoog met zorgaanbieders én cliënten/cliëntenraden willen zorgkantoren een hogere zorgkwaliteit stimuleren, die nadrukkelijk uitgaat van de wensen en behoeften van cliënten.
Zorgkantoren gebruiken uitkomsten om zichzelf verder te ontwikkelen
De zorgkantoren gebruiken de uitkomsten om de dialoog met zorgaanbieders verder te ontwikkelen. “Sommige zorgaanbieders geven aan dat ze graag zien dat we langskomen op locaties, dus dat gaan we meer doen. Ook geven ze aan dat het belangrijk is dat zorgkantoren hen vertrouwen geven, dus daar gaan we ook zeker werk van maken,” meldt een van de zorgkantoren. Wat ook uit de uitkomsten bleek, is dat zorgaanbieders zorgkantoren waarschuwen om niet (weer) in de regelreflex te schieten. Wout Adema van ZN: “Dit is voor ons een signaal, dat we serieus nemen. Zorgkantoren zijn nog volop in ontwikkeling en werken er hard aan om hun nieuwe rol, zoals beschreven in Profiel 2021, op een goede manier invulling te geven.“
Over de (veranderende) rol van het zorgkantoor, zijn door ZN vier korte filmpjes gemaakt.