Ook binnen het UMC Utrecht worden collega’s geconfronteerd met hoge lasten die hun budget te boven kunnen gaan

Het UMC Utrecht heeft een telefonische hulplijn geopend voor alle medewerkers die zorgen of problemen ondervinden door de inflatie en gestegen energieprijzen. Met deze hulplijn, waar collega’s anoniem en vertrouwelijk te woord worden gestaan, wil het UMC Utrecht collega’s bijstaan met financiële hulp en raad.

Ook binnen het UMC Utrecht worden collega’s geconfronteerd met hoge lasten die hun budget te boven kunnen gaan. De eindjes aan elkaar knopen wordt steeds moeilijker. “Zorgen over geld kan een grote impact hebben op je functioneren en we hebben onze mensen hard nodig. Met deze hulplijn hopen we de zorgen te kunnen verlichten en waar nodig mensen bij te staan met financiële hulp. Zo komen we samen de winter door” aldus Margriet Schneider, voorzitter van de Raad van Bestuur. 

Personeelsfonds
Ook het personeelsfonds draagt bij aan de UMC Utrecht hulplijn. Wynand Ros, voorzitter van het personeelsfonds: “Er is nog altijd schroom bij mensen om met problemen naar buiten te treden. Velen vinden het lastig om over geld te praten, en nog meer als het over geldproblemen gaat. Het is echter niets om je over te schamen en het kan iedereen overkomen dat er geldzorgen ontstaan.” 

Het Personeelsfonds is een onafhankelijke stichting waaraan medewerkers van het UMC Utrecht maandelijks financieel bijdragen om collega’s te steunen die financiële problemen hebben. Ook de Raad van Bestuur draagt bij aan het fonds, zij verdubbelen jaarlijks het bedrag dat is binnengekomen van de medewerkers. Het fonds helpt bij financiële problemen door schuldhulpverlening, coaching, het al dan niet toekennen van een lening of een gift en preventie van het ontstaan van financiële problemen.  Daarnaast kunnen medewerkers ook bij het Personeelsfonds terecht als iemand extra kosten maakt voor medische, psychische of sociale zorg.

Hulplijn
Achter de hulplijn zitten professionele medewerkers van een onafhankelijk bureau voor de medewerkers klaar. Anoniem en strikt vertrouwelijk staan ze hen te woord en denken mee. Bijvoorbeeld: 

  • Over wat het grootste knelpunt is, waardoor iemand het nu moeilijk heeft, en wat daarvoor een oplossing kan zijn.
  • Leggen ze uit van welke regelingen medewerkers allemaal gebruik kunnen maken, binnen en buiten het UMC Utrecht.  Denk aan landelijke, gemeentelijke en andere externe regelingen én interne UMC Utrecht regelingen (zowel bestaande arbeidsvoorwaardelijke regelingen, als mogelijkheden van het personeelsfonds).
  • Maar ook maken ze een afspraak om samen formulieren van externe organisaties in te vullen die ingewikkeld zijn.
  • En zorgen ze voor financiële steun in de vorm van een lening of een gift. 
  • Wijzen ze medewerkers de weg naar de juiste instanties.
  • En helpen ze met mentale ondersteuning en coaching.