Samen met zorgaanbieders zorgen zorgverzekeraars ervoor dat er voldoende, goede zorg beschikbaar is voor alle Nederlanders
Alle zorgverzekeraars in Nederland zijn voorstander van een passende beloning voor zorgmedewerkers. We vinden het belangrijk dat hierover zo snel mogelijk duidelijkheid komt, ook in het belang van patiënten en verzekerden. Uiteindelijk is niemand erbij gebaat als, door ziekteverzuim of stakingen, zorg wordt uitgesteld. Maar we vinden ook dat het aan de ziekenhuizen zelf is om met hun medewerkers en de vakbonden tot goede afspraken te komen.
Samen met zorgaanbieders zorgen zorgverzekeraars ervoor dat er voldoende, goede zorg beschikbaar is voor alle Nederlanders. Daar zijn en voelen we ons verantwoordelijk voor. Maar het is óók onze taak om op de portemonnee van verzekerden te passen, zeker in deze dure tijden. Door de inflatie, stijgende lonen, stijgende energieprijzen en toenemende zorgkosten is dat dit jaar een extra grote uitdaging. Al het geld dat wij uitgeven, is immers premiegeld van ons allemaal.
In de gesprekken met ziekenhuizen zijn de uitdagende (economische) omstandigheden, hoge energiekosten en inflatie, maar ook de onzekerheid over de CAO onderwerp van gesprek. Tijdens de gesprekken over de contracten voor 2023 bleek dat er extra geld nodig was; dat is ook beschikbaar gesteld. Het leidde in het afgelopen jaar tot een forse stijging van de zorgpremies.
Ook dit jaar kijken wij per ziekenhuis naar de specifieke situatie en maken wij graag samen afspraken over voldoende passende zorg. Als er financiële problemen bij ziekenhuizen ontstaan is er ruimte voor maatwerk en zijn zorgverzekeraars altijd bereid tot een gesprek. De toegankelijkheid van de zorg én de hoogte van de zorgpremie blijven daarin altijd een aspect waar we als zorgverzekeraars rekening mee houden.
Wij hopen dat het de werkgevers en de bonden lukt om alsnog tot overstemming te komen en dat stakingen worden voorkomen.