Het Innovatieproject is een unieke onderwijsvorm waarin studenten in teamverband een innovatie in de zorg ontwikkelen
Het Innovatieproject uit het eerste studiejaar van Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen van het Radboudumc heeft op 21 november de prijs “Beste Onderwijsinnovatie 2019” gewonnen van de NVMO (Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs).
Het Innovatieproject is een unieke onderwijsvorm waarin studenten in teamverband een innovatie in de zorg ontwikkelen. De studenten vormen teams van 5 á 6 studenten en werken aan een zelfgekozen probleem in de gezondheidszorg, en bedenken een innovatie hiervoor.
Met hun eigen verwondering en interesse als startpunt worden studenten direct ondergedompeld in de professionele/medische wereld. ‘De studenten brengen het zelfgekozen probleem in kaart vanuit verschillende perspectieven door in gesprek te gaan met de stakeholders: patiënten, zorgverleners en andere belanghebbenden’, vertelt David Drijkoningen, coördinator van de Radboudumc Health Academy. ‘Vervolgens werken zij een innovatie uit waarbij ze streven naar een breed gedragen oplossing met impact. Ieder studententeam wordt begeleid door een innovatie-expert; een Radboudumc-professional met ervaring in zorginnovatie.’
Onderwijs past bij zorginnovatie als speerpunt
Het Innovatieproject wordt aan het einde van ieder studiejaar afgesloten met een Innovatiebazaar waar 100 projectteams hun innovaties presenteren aan elkaar, studenten uit andere studiejaren en bezoekende professionals. Het Innovatieproject is een is een unieke mix van projectmanagement, samenwerkend leren en creativiteit. Daarnaast past dit onderwijs perfect bij het Radboudumc dat zorginnovatie als een van haar speerpunten heeft.
Tweede nominatie: Masterkliniek Tandheelkunde
Een andere onderwijsinnovatie van het Radboudumc was ook genomineerd voor de prijs: de Masterkliniek Tandheelkunde. Hierin runnen studenten Tandheelkunde van het Radboudumc samen met studenten Mondzorgkunde van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, een kliniek voor tandheelkundige zorg. Ze dragen hierin in groepen van 16 studenten de zorg voor 500 tot 600 patiënten. In totaal zijn er 18 groepen. De Masterkliniek is wereldwijd de eerste interprofessionele leer-/werkomgeving waarin studenten Tandheelkunde en Mondzorgkunde samen leren, werken en zorg dragen voor een vaste groep patiënten gedurende meerdere jaren.
Over de NVMO en de prijs Beste Onderwijsinnovatie 2019
De doelstelling van NVMO (Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs) is het bevorderen van ontwikkeling en onderzoek van onderwijs. De toekenning van de Beste Onderwijsinnovatie 2019 is bekendgemaakt tijdens het NVMO-congres op 21 november. De prijs wordt tweejaarlijks toegekend als beloning van excellente onderwijsinnovatie in het medisch onderwijs.
In NVMO doen alle Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen mee die onderwijs geven op het gebied van zorg. Een deskundige jury bestaande uit onderwijskundigen bepaalt de winnaar. Het project moet impact hebben op het onderwijs. En het moet minimaal twee jaar draaien en zich in de praktijk bewezen hebben.