In Nederland is al een aantal jaren aandacht voor personen met verward gedrag
Tussen 2015 en 2017 bleef het aantal contacten met de huisartsenpost voor mensen met vreemd of suïcidaal gedrag vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van Nivel Zorgregistraties eerste lijn.
In 2017 kregen patiënten met vreemd of suïcidaal gedrag die contact opnamen met de huisartsenpost, meestal een telefonisch advies (57%). De diagnose die volgde werd vaak uitgedrukt in een algemene code voor psychische klachten. Veel van deze patiënten hebben vaker contact met de huisartsenpost. Van de mensen die in 2017 contact opnamen en de ingangsklacht ‘vreemd of suïcidaal gedrag’ kregen toegewezen, had meer dan 41% in dat jaar nog minimaal één contact met betrekking tot deze ingangsklacht.
Registratie van klacht ‘verward gedrag’ bij huisartsenposten
De triagisten, doktersassistenten die op de huisartsenposten werkzaam zijn, vertalen de klacht waarmee een patiënt zich meldt naar een ‘ingangsklacht’. Vervolgens schatten zij de ernst van de ingangsklacht en mate van spoed in. De ingangsklacht die het meest lijkt op verward gedrag is ‘vreemd gedrag en/of suïcidaal gedrag’. De mate van spoed en snelheid van handelen wordt weergegeven met de indicator ‘urgentie’, die van U1 tot en met U5 gaat. U1 staat voor ‘levensgevaar, onmiddellijk handelen’ en U5 voor ‘geen kans op schade, volgende werkdag’.
Aanleiding onderzoek
In Nederland is al een aantal jaren aandacht voor personen met verward gedrag. Het RIVM publiceerde dit voorjaar een factsheet ‘Verward gedrag nader bekeken: analyse van E33 en E14 meldingen in de politieregistratie’, met informatie over de achtergrond van meldingen van verward gedrag bij de politie. Het verschijnen van dit onderzoek en van het rapport ‘Op weg naar een persoonsgerichte aanpak’ van het Schakelteam Personen met verward gedrag vormde voor Nivel Zorgregistraties de aanleiding om te de klacht ‘verward gedrag’ in de registratie van huisartsenposten nader te bekijken.