Het doel van de campagne is om rokers te stimuleren om in oktober 28 dagen te stoppen met roken
Op vrijdag 6 september startte de inschrijving van de landelijke campagne 'Stoptober, 28 dagen niet roken!'. De actie wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd door onder meer KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting en het Longfonds.
Positief en gericht op samen stoppen
Het doel van de campagne is om rokers te stimuleren om in oktober 28 dagen te stoppen met roken. De drie Stoptober-ambassadeurs van 2019 geven daarin het goede voorbeeld. Het geheim van Stoptober zit hem in de positieve aanpak en de ondersteuning, waar je ook bent en wanneer je maar wilt. Daarnaast zit de kracht van de actie in het samen stoppen.
De campagne wordt dan ook breed gedeeld via Facebook, Twitter en Instagram, waar je eenvoudig contact kan maken met medestoppers. Via de Stoptober-app kunnen deelnemers bovendien een community van stoppers aanmaken – bijvoorbeeld via de voetbalclub, buurtvereniging of met collega’s. Verder biedt de app ondersteuning via dagelijkse, positieve berichten die aanmoedigen en helpen om vol te houden - ook als het even wat minder gaat. De app is vanaf 26 september te downloaden en kan, indien gewenst, vervolgens het hele jaar worden gebruikt ter ondersteuning.
Dit jaar zullen opnieuw 50 rokers zich tijdens de eerste vijf dagen van Stoptober vrijwillig laten opsluiten in het Stoptoberhuis. Hier zullen zij samen de strijd aangaan in hun poging te stoppen met roken. De stoppers ontvangen dagelijkse coaching en ondersteuning van professionals zoals Wanda de Kanter. Naast begeleiding is er entertainment, sport, lezingen en veel ander tijdverdrijf. Via Stoptober-TV kan heel Nederland deze stoppers straks volgen.
Uit onderzoek blijkt dat 28 dagen net lang genoeg is om te ervaren wat de positieve effecten zijn van stoppen met roken. De meeste ontwenningsverschijnselen zijn dan achter de rug. Bovendien is een periode van 28 dagen goed te overzien. Ook is de kans om blijvend te stoppen met roken maar liefst vijf keer groter als je het 28 dagen volhoudt dan wanneer je die 28 dagen niet haalt.
Regio, zorgverlener en werkgever als aanjagers Stopober
Stoptober wordt ook dit jaar actief onder de aandacht gebracht via GGD-regio’s, zorgverleners en bedrijven. Zo sluit Stoptober mooi aan bij de doelstelling van de rookvrije zorg en bij het streven van werkgevers om hun medewerkers aan te zetten tot een gezonder en vitaler, rookvrij leven.
Zorgverleners en bedrijven kunnen ondersteuningsmateriaal bestellen via de Trimbos-webwinkel en de bedrijvenwebsite van Stoptober (maar: OP=OP!). Via de regiokaart kunnen deelnemers, bedrijven en zorgverleners zien of er regionaal Stoptober-activiteiten worden ondernomen.