Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg
De meeste mensen (50-74%) hebben sinds de uitbraak van het coronavirus geen reden gehad om contact op te nemen met de huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist. Van de mensen die wel behoefte hadden aan contact, heeft de meerderheid de zorgverlener gewoon bezocht of digitaal of telefonisch contact gehad. Een klein deel heeft als gevolg van corona zorg gemeden of uitgesteld. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Het mijden of uitstellen van zorg kan enerzijds negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid, anderzijds kunnen de gezondheidsproblemen later vanzelf overgaan waardoor de zorg onnodig zou zijn geweest. In november 2020 is binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg onderzocht hoeveel mensen in verband met corona zorg hebben gemeden of uitgesteld en welke gevolgen dit volgens hen had voor hun gezondheid.
Merendeel had geen reden om contact op te nemen met zorgverlener
Voor de huisarts gaf 50% van de mensen aan geen behoefte te hebben aan contact, bij de fysiotherapeut lag dit op 74% en bij de medisch specialist op 65%. Een deel heeft de huisarts (42%), fysiotherapeut (22%) of medisch specialist (22%) gewoon bezocht of heeft digitaal of telefonisch contact gehad. De overige groep heeft zorg van de huisarts (8%, N=48), fysiotherapeut (5%, N=35) of medisch specialist (4%, N=27) uitgesteld of gemeden. Mensen noemden hiervoor onder andere als reden dat ze de zorg niet wilden belasten of dat het niet mogelijk was om een afspraak te maken.
Meer weten? Open de gehele factsheet
Meeste mensen die zorg hebben gemeden of uitgesteld vinden dit achteraf geen goede beslissing
Van de 48 respondenten die geen contact hebben opgenomen met de huisarts, vinden 24 dit achteraf gezien geen goede beslissing voor hun gezondheid. Voor de fysiotherapeut gaven 23 van de 35 respondenten dit aan en voor de medisch specialist waren dit er 12 van de 27.
Over het Consumentenpanel Gezondheidszorg
De gegevens in de factsheet zijn verzameld met behulp van een vragenlijst onder leden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De vragenlijst is verstuurd naar 1500 panelleden en ingevuld door 701 leden (respons 47%). Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat sinds 1992 en is opgezet om onder de algemene bevolking in Nederland meningen en kennis over de gezondheidszorg in kaart te brengen, evenals de verwachtingen en ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 11.000 personen van 18 jaar en ouder.