Doel van deze app Patiëntoverleg is om het contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen via een simpele chatfunctie makkelijker te maken

Huisartsen en bedrijfsartsen gebruiken de app Patiëntoverleg nog weinig. Vaak zijn zij nog niet op de hoogte van het bestaan van deze app. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Doel van Patiëntoverleg is om het contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen via een simpele chatfunctie makkelijker te maken, waardoor zieke werknemers beter begeleid kunnen worden.

In plaats van via deze chatfunctie vindt het meeste contact nog schriftelijk of telefonisch plaats. Toch geven de meeste ondervraagde huisartsen en bedrijfsartsen aan dat ze Patiëntoverleg wel willen gebruiken. Ze zien het als oplossing om de samenwerking te verbeteren. 

Regelmatig herinneren
De ondervraagde huisartsen en bedrijfsartsen stellen voor hen regelmatig eraan te herinneren dat Patiëntoverleg bestaat en welke voordelen het heeft. Dat kan bijvoorbeeld via vaktijdschriften of nascholing. Ook lijkt men tijd nodig te hebben om het gebruik ervan een onderdeel van hun werkwijze te laten worden.

Omdat de app zo weinig is gebruikt, kan het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu niet adviseren over verbeteringen. Ook kan met dit onderzoek geen uitspraak gedaan worden of de app helpt om zieke werknemers beter te begeleiden. 

Aanleiding ontwikkeling Patiëntoverleg
Huisartsen en bedrijfsartsen willen meer met elkaar samenwerken om werknemers met gezondheidsproblemen te begeleiden en te behandelen. Maar huisartsen kunnen de bedrijfsartsen vaak moeilijk vinden en bereiken. Om het contact tussen hen te verbeteren, werd Patiëntoverleg uitgebreid, als onderdeel binnen het online platform ZorgDomein.

Rapport
Monitoring Patiëntoverleg voor contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen