Ouders noemen een ongeschikte schoolomgeving, een te intensief schoolprogramma en gebrek aan ondersteuning de belangrijkste oorzaken van het thuiszitten
Van de kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar met autisme gaat 16% niet naar school. Dit blijkt uit een enquête onder de ruim 15.000 leden van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Er is snel actie nodig om het aantal thuiszitters met autisme te verminderen, want thuiszitten heeft grote negatieve gevolgen voor de kinderen en hun familie.
Ouders noemen in de enquête een ongeschikte schoolomgeving, een te intensief schoolprogramma en gebrek aan ondersteuning de belangrijkste oorzaken van het thuiszitten. De grootste groep (79%) thuiszitters is tussen 12 en 18 jaar oud.
Mislukt kind
De impact van het thuiszitten is groot. “Mijn zoon viel regelmatig huilend in slaap omdat hij het gevoel had dat hij een mislukt kind was,” zegt een ouder in de enquête. Ook voor ouders, broertjes en zusjes van thuiszitters zijn de gevolgen groot. In ruim 60% van de gezinnen is in ieder geval één ouder/verzorger gestopt met werken of minder gaan werken; bij ouders van thuiszitters tot en met 12 jaar is dit zelfs 90%. Veel ouders zijn overbelast en hebben fysieke klachten: “Er is veel spanning in het gezin. Iedereen loopt z’n tenen en is moe,” geeft een ouder aan.
Meer aandacht en geld voor ondersteuning nodig
“Het grote aantal thuiszitters met autisme is zorgelijk”, zegt NVA-directeur Caroline Verkerk. “Ondanks hun talenten worstelen leerlingen met autisme vaak op school. Het is belangrijk dat zij passende ondersteuning krijgen. Er moet met spoed meer aandacht en geld komen voor de ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren met autisme in het onderwijs, ook bij de lerarenopleidingen. Problemen die kinderen met autisme ervaren moeten serieus genomen worden en niet, zoals we van ouders vaak horen, door school worden weggezet als ‘probleemgedrag’.”
Passend onderwijs voor ieder kind
Daarnaast is het belangrijk dat de Tweede Kamer haast maakt met de behandeling van het wetsvoorstel leerrecht. Dit voorstel zorgt ervoor dat alle kinderen onderwijs kunnen krijgen, op school of ergens anders. Ook is het nodig om de fysieke omgeving van scholen toegankelijk te maken voor leerlingen met autisme, bijvoorbeeld door het creëren van voldoende rust- of stilteruimtes.
Voor iets meer dan de helft van de thuiszitters (51%) wordt op dit moment niet gezocht naar een geschikte onderwijsplek; 55% van de thuiszitters gaat langer dan 12 maanden niet naar school. Hun ontwikkeling staat dus al heel lang stil, met desastreuze gevolgen voor hun toekomst. De NVA wil dat alle thuiszitters in staat worden gesteld om thuis of op een onderwijs-zorgplek in de buurt onderwijs te volgen. Dit geldt ook voor thuiszitters met een vrijstelling van de leerplicht.
Over het onderzoek
Alle uitkomsten van het onderzoek en reacties van ouders zijn te vinden in het NVA-rapport ‘Als iedereen naar school kan behalve jij’ dat hier te downloaden is.
We delen de uitkomsten van het onderzoek met politici, beleidsmakers en anderen. Aanstaande donderdag, 23 mei, is er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over thuiszitters. Op 29 mei debatteert de Tweede Kamer over passend onderwijs.